De gezondheidsvoordelen van moerbeien 

Moerbeien zijn het toonbeeld van verrukkelijkheid. Ongelooflijk zoet en zet zo voedzaam. Deze prachtige uitziende bessen zijn verkrijgbaar in paarse, rode en witte vormen en groeien in trossen, ook wel "steenvrucht" genoemd, aan de Morus alba boom (moerbeiboom).

Moerbeien kunnen de hersenen beschermen

Het klinkt vergezocht, maar er is bewijs dat suggereert dat deze bundeltjes zaligheid wellicht neurobeschermende eigenschappen bezitten. In onderzoek op knaagdieren met een aangetast geheugen is ontdekt dat ratten die moerbeien hadden gegeten, een beter geheugen hadden.

Moerbeien bevatten resveratrol

Dit antioxidant beschermt planten tegen omgevingsstress. Onderzoeken hebben aangetoond dat resveratrol het hart en de bloedsomloop beschermt en ook mogelijk stolsels voorkomt die wellicht kunnen leiden tot fatale hartaanvallen en beroertes.

Een bron van riboflavine

Riboflavine, ook wel bekend als vitamine B2, is onmisbaar voor lichamelijke groei en de productie van rode bloedcellen. Het ondersteunt ook bij de afgifte van energie uit proteïne. Omdat het oplosbaar is in water, moet het constant worden aangevuld en moerbeien zijn een efficiënte en overheerlijke bron van deze vitamine.

Bevat luteïne

Luteïne is een carotenoïden vitamine die te vergelijken is met vitamine A en beta-caroteen. Het wordt ook wel de "ogen-vitamine" genoemd en is gebruikt in een poging maculaire degeneratie en staar te voorkomen. Het is ook benut bij de behandeling van hartaandoeningen en type 2 diabetes.

Sommige onderzoeken suggereren ook dat luteïne effectief is bij de behandeling van verstopte aderen.

Ondersteunt de spijsvertering

Moerbeien bevatten een fatsoenlijke hoeveelheid voedingsvezels. Deze helpen bij het transporteren van voeding door het spijsverteringskanaal en verlagen het risico op constipatie.