Mentale Gezondheidsvoordelen van Slowjuicing

Als we het hebben over mentale gezondheid bedoelen we de staat van de psychologische en emotionele welzijn van een persoon. Om te begrijpen hoe slowjuicing je geest en mentale gezondheid kan beïnvloeden, moeten we echter eerst geloven in de kracht van de connectie tussen lichaam en geest.

Weinig mensen zijn zich bewust van de connectie tussen voeding en mentale gezondheidskwesties zoals depressie en angsten, terwijl ze wel helemaal begrijpen hoe voedingstekorten kunnen leiden tot fysieke kwalen.* Alhoewel depressie voorheen als slechts een biochemisch of emotioneel gewortelde kwestie werd beschouwd, begrijpen we tegenwoordig dat voeding een essentiële rol kan spelen in het ontstaan, de ernst en de duur van depressie*. Nutritionele neurowetenschap is een zich ontwikkelende tak die licht werpt op de manier waarop voedingsfactoren verweven zijn met menselijke cognitie, gedrag en emoties. Sommige voedselpatronen die vaak te zien zij bij mensen met een zwakke mentale gezondheid draaien meestal om een slechte eetlust, het overslaan van maaltijden en een suikerverslaving. Interessant genoeg komen deze patronen niet alleen voor tijdens een depressie, maar kunnen ze hier ook aan voorafgaan.

In het algemeen hebben mensen vaak een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, vooral essentiële vitaminen, mineralen en omega 3-vetzuren. Een opmerkelijke eigenschap van het dieet van patiënten die last hebben van een zwakke mentale gezondheid, is de ernst van het gebrek aan precies deze voedingsstoffen. * Elk jaar zal 1 op de 4 mensen in Engeland een probleem ervaren met de mentale gezondheid, bewijs toont aan dat het probleem groeiende is. Maar wat kun je doen om je mentale welzijn te vergroten? Een van de beste manieren om dit direct te tackelen is om op regelmatige basis een variatie aan kleurrijke, verse groente en fruit toe te voegen aan je dieet.

Als we accepteren dat depressie en angststoornissen vaak gepaard gaan en dat deze mentale ziektes een fysiek effect kunnen hebben op je lichaam, dan kunnen we bekijken hoe je je lichaam kunt ondersteunen. Wat heeft ons lichaam nodig om de stress van deze symptomen van een zwakke mentale gezondheid te verlichten? De voornaamste tekorten die uit recente studies zijn gebleken, zijn die aan omega 3 en 6, magnesium, calcium en alle vitaminen B (inclusief foliumzuur).

We hebben een dagelijkse dosis van het vitamine B-complex nodig, omdat het lichaam complexe vitamines niet kan opslaan en deze het lichaam dus snel verlaten. Het vitamine B-complex heeft veel verschillende ondersteunende functies: het ondersteunt het celmetabolisme, helpt je lichaam om aminozuren te verwerken, zet voedingsstoffen om in energie, is het materiaal waarvan neurotransmitters worden gemaakt, ondersteunt de gezondheid van het zenuwstelsel, helpt de werking van de hersenen, het behoud van gezonde rode bloedcellen en helpt de hormoonbalans. Omega 3 en 6 bevorderen de ontwikkeling van je brein, de functie van je immuunsysteem, en het reguleren van je bloeddruk. Al deze ondersteunende rollen helpen je lichaam op een optimaal niveau te functioneren. Ze ondersteunen je zenuwstel, hart en brein, wat eigenlijk te vergelijken is met het voeden van je geest zodat het energie heeft om positief te functioneren.

Er zijn een aantal soorten groenten en fruit die geweldige bronnen van vitamine B bevatten, zoals;
Spinazie, peterselie, broccoli, bietjes, raapstelen, asperge, Romeinse sla, avocado, citrusvruchten, noten, sommige soorten plantaardige melk en voedingsgist. Ook bevatten veel verschillende voedingsmiddelen omega’s; lijnzaad en -olie, hennepzaad en –olie, pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten en açaipoeder.
Rauw sap is een soort “levende bouillon” barstensvol micronutriënten die de meeste van ons dagelijks nodig hebben. Slowjuicing kan dit iets makkelijker maker, want het is onwaarschijnlijk dat iemand met een glimlach op zijn of haar gezicht een halve zak spinazie, een citroen en een hoop boerenkool kan eten. Door dit voedsel via sapjes rauw te consumeren, zorg je ervoor dat je al de voedingsstoffen intact tot je neemt en dat deze effectief worden opgenomen. Je zou kunnen zeggen dat je jezelf tot geluk kan juicen.

Bekijk onze voedzame Slowjuices.