Gezondheidsvoordelen van Amandelen

Amandelen zijn bijzonder voedzame noten, zitten boordevol nuttige vitamines en mineralen en dragen bij aan een goede gezondheid. Ze zijn smakelijk en hebben een prettige krokante textuur. Onderzoek toont een mogelijk positieve relatie tussen de inname van amandelen en ademhalings-moeilijkheden, moeilijke stoelgang, bloedarmoede. Daarnaast zorgen amandelen voor een gezonde huid en glanzend haar. Kortom, waarom zouden we niet van deze noten houden?

Voedzaam voor de hersenen

Amandelen zijn meer dan alleen een smakelijke snack. Ze bevatten namelijk de voedingsstoffen riboflavin en L-cartinine, waarvan is aangetoond dat het de hersen-activiteit stimuleert en een bijdrage levert aan de vorming van zenuwbanen.

Gezonde botten

In amandelen zit het mineraal fosfor, welke na calcium het mineraal is dat het meest in het menselijk lichaam voorkomt. Deze twee belangrijke mineralen werken samen om gezonde botten en tanden op te bouwen. Ongeveer 85% van het fosfor in ons lichaam zit opgeslagen in de tanden en botten.

Verhoogt de weerstand

Deze zeer voedzame noot bevat grote hoeveelheden vitamine E, een antioxidant-stof, die het lichaam helpt te beschermen tegen DNA-schade, door het neutraliseren van schadelijke vrije radicalen. Een opeenhoping van deze vrije radicalen kan leiden tot stofwisselingsproblemen en veroudering.

Veel magnesium

28 gram of dertig amandelen levert ongeveer 20% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van het mineraal magnesium. Er wordt verondersteld dat grote groepen mensen een tekort hebben aan dit vitale mineraal, dat zich overal in het lichaam bevindt, en verantwoordelijk is voor een goede werking van talloze enzymen. Het helpt de botten gezond te houden, verlaagt het risico op een te hoge bloeddruk en aderverkalking en zou zelfs verlichting geven bij paniekaanvallen en stress.

Bron voor mangaan

Mangaan is een belangrijk mineraal dat helpt bij de aanmaak van enzymen die van belang zijn voor de bot opbouw. Het speelt ook een belangrijke rol voor het goed functioneren van het zenuwstelsel en de hersenen. Bepaalde hartcondities en een te hoog cholesterol kunnen symptomen zijn van een tekort aan mangaan. Amandelen zijn een goede bron van mangaan, ze voorzien in 32% van de aanbevolen hoeveelheid, per 28 gram.