De gezondheidsvoordelen van cashewnoten 

Cashewnoten zijn afkomstig van de subtropische cashewboom, die deze ongewoon gevormde, ietwat gelige noten produceert. Ze smaken zowel zoet als hartig en hebben een soort boterachtige textuur. Cashewnoten smelten bijna in je mond. Naast het feit dat deze noten verrukkelijk smaken, zijn ze ook voedzaam en bevatten veel vitaminen en mineralen. Cashewnoten vormen een geweldig tussendoortje, maar kunnen ook aan diverse gerechten worden toegevoegd, zoals curry's, om wat extra's toe te voegen.

Bron van zink

Zink behoort tot een van de meest overvloedige mineralen in het lichaam en is onmisbaar voor de verdediging van ons immuunsysteem, het genezen van wonden, de groei van cellen en celdeling. Een tekort aan zink kan zich manifesteren in de vorm van huidzweren, een slechte eetlust en problemen met smaak en geur. Cashewnoten zijn een goede voedingsbron, waarmee je verzekert dat je dieet genoeg zink bevat. Slechts 40 gram cashewnoten bevat 21% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink.

Bevat koper

Koper is een onmisbaar mineraal die het lichaam nodig heeft om ijzer correct te kunnen gebruiken. Daarnaast is koper betrokken bij de gezondheid van het haar, de ogen en bindweefsels. Het speelt een rol in de metabolische verwerking van vitaminen en aminozuren en kan de vorming van rode bloedcellen verhogen. Een tekort aan koper kan leiden tot bloedarmoede, osteoporose, schildklieraandoeningen en diarree. Om voldoende hoeveelheden binnen te krijgen, kan je regelmatig cashewnoten op het menu zetten. 40 gram cashewnoten voorzien het lichaam met maar liefst 98% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid koper.

Goede bron van magnesium

Magnesium wordt door elk orgaan in het lichaam benut en helpt bij de aanmaak van energie. Het ondersteunt bij de DNA-synthese, serotonine productie en helpt bij de vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten. Een tekort kan hoge bloeddruk, hartaandoeningen, migraine, leverziekte, slapeloosheid en angst activeren of veroorzaken. Dit is een mineraal waar je geen tekort aan wil. Cashewnoten kunnen ervoor zorgen dat je elke dag genoeg ontvangt. 40 gram levert 33% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Bevat antioxidanten

Cashewnoten bevatten het antioxidant vitamine E, die het lichaam effectief beschermt tegen DNA beschadiging en oxidatieve stress van de schade die door vrije radicalen wordt veroorzaakt.

Bevat gezonde vetten

Cashewnoten bevatten enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten, die helpen hartaandoeningen te bestrijden en zelfs het risico op beroertes kunnen verlagen.